A 2013. NOVEMBER 15-I TISZTÚJÍTÓ KÜLDÖTTGYŰLÉSÉRE
A Felügyelő Bizottság munkájáról
A
2010 - 2013 évek közötti időszakban a Felügyelő bizottság összesen
mintegy 42 ülést tartott. Az ülések egy alkalom kivételével mindig
határozatképesek voltak.
Az időszakban 34 határozatot hozott, amelyeket
az illetékeseknek szükség szerint továbbított. A tapasztalt
szabálytalanságokról és szabályozatlanságokról 5 feljegyzés készült,
amelyet ugyancsak a Főtitkár és az Elnök, valamint az Elnökség részére
továbbítottunk. A küldöttgyűlési beszámolókat az első 3 évben szóban ismertettük, a 2012-es évben írásban csatoltuk a küldöttgyűlési anyaghoz az előző évi Küldöttgyűlésen elhangzott kívánság okán. A gazdálkodás vonatkozásában minden esztendőben az ADEKO Könyvelő cégnél megbízottunk személyesen vizsgálta és ellenőrizte a számlákat, a mérleget és eredmény kimutatást, utóbbit a 2011 évig hites könyvvizsgálói szakvélemény kíséretében.
A hivatal munkájáról
A főtitkár és a titkárság munkája tekintetében a FEB vizsgálati eredményei a négyéves ciklus során változatlan képet mutattak. Mind a főtitkár, mind a titkárság dolgozói a lehetőségekhez képest korrekt módon ellátták feladatukat. A FEB mindazonáltal minden egyes jelentésében hangsúlyozta a titkárság térbeli elhelyezésének, technikai ellátottságának nem kielégítő voltát.
Az Elnökség munkájáról
Az Elnökség a fenti időszak alatt elsősorban a gazdálkodás terén mutathat fel jelentős eredményeket, nevezetesen, egyfelől a gazdálkodás szakszerűsége az elmúlt ciklusokban tapasztalható helyzethez képest jelentősen javult, másfelől a T. Küldöttgyűlés által jóváhagyott költségvetések főbb számait betartották.
A MÉK költségvetésének több mint felét pályázatokból és a törvényességi felügyeletet ellátó minisztériumtól kapott pénzekkel egészítették ki, amellyel biztosították a MÉK zavartalan működését.
Mindazonáltal a gazdálkodás ilyen módon történő stabilizálásának komoly hátrányai voltak. Egyfelől utófinanszírozott projektek esetén likviditási gondok keletkeztek, másfelől a megkapott pénzek miatt a Kamara a jogszabályi egyeztetések során kiszolgáltatott helyzetbe került.
Ezzel áttértünk az Elnökség munkájának legvitathatóbb területére, nevezetesen a Kormányzati szervekkel való együttműködés, ennek során a MÉK érdekérvényesítési képességének területére. A FEB számos esetben bizonyítottnak látja, hogy a MÉK részéről megfelelően előkészített és tartalmilag kifogástalan egyeztetési szövegekből éppen a leglényegesebb legfontosabb, az építészek és az építészet érdekeit legjobban képviselő fogalmak és kifejezések maradtak el. Így e munka hatékonysága a ráfordítás mértékének magas szintje ellenére, egyáltalán nem mondható kielégítőnek.
Az Elnökség munkája során ugyanakkor jónéhány – a FEB jelentésekben minden esetben megemlített - esetekben sem az Alapszabályt, sem a törvény bizonyos rendelkezéseit nem vette figyelembe. Ez véleményünk szerint rendkívül nehéz és jogilag kezelhetetlen helyzetet eredményezett.
Végezetül meg kell említeni a FEB által ciklusokon keresztül hangoztatott hiányt, egy jövőképen alakuló konszenzusos stratégia hiányát, amelynek következtében a Kamara az egyeztetéseknél rendkívüli hátrányban van.
A tagozatok munkájáról
A tagozatok a MÉK szerveinek - az Etikai-Fegyelmi Bizottságon kívül – legsikeresebb részei igen hatékony és szakmailag magas szintű munkát végeztek. A jogszabályi egyeztetések során sokszor erejükön és hatáskörükön felül igyekeztek szakmai érdekeiket messzemenően képviselni, jóllehet e tekintetben a hatékonyságuk a fentiekkel azonos. Ezzel összefüggésben a FEB ismételten felveti az Építész Tagozat hiányának kérdését, mivel így a tagozatokat megillető jogosultságokkal az építészet nem rendelkezik és így a speciális tagozati érdekek érvényesítése nem lehetséges.
Ezzel a Felügyelő Bizottság kötelezettségének eleget tett, tagjai és elnöke a választás ellenőrzésével megköszöni a Küldöttgyűlés bizalmát.
Budapest, 2013. november 08.
a FEB nevében
Kampis Miklós
Utolsó módosítás időpontja: 2013-12-15 13:40:38
Megtekintések száma: 28461
Rövid link: https://mek.hu/index.php?id=41570