Győrben, a Móricz Zsigmond rakparton épül a város egyik izgalmas épülete, a Rakpart 22 nevet viselő, 108 minőségi lakást és irodákat kínáló beruházás. Még idén átadási fázisba kell kerülnie, bár néhol még látszanak az előregyártott szerkezetek.
A ZIP architects fiatal munkatársai első munkájának elismeréseként máris újabb ún. „ötcsillagos” épület tervezésén dolgoznak a füredi Tagore sétányon.
Az új építésű lakások iránti megnövekedett igény a gyorsabb és hatékonyabb megoldásokra irányított azon tervező és a kivitelezésért felelős szakemberek figyelmét, akik nem engedik a minőség rovására menni a határidők rövidségét vagy a szakemberhiány okozta gondokat.
E jelenség hatására jutott el a Leier előregyártott betonelemeket gyártó részlegéhez Ruppert András, a Rakpart22 beruházás vezető tervezője. „Megismerve azokat, szinte minden rendelkezésre álló lehetőséget kihasználtunk, hogy az elképzelt épület határidőre elkészülhessen. Bíztunk benne, hogy az előregyártott elemek alkalmazásával kiküszöbölhetünk egy sor kivitelezési hibát.” – foglalta össze véleményét a szakember.
Nézzük, melyek voltak a kiindulási pontok, és mi vezetett az előregyártott elemek nagyarányú alkalmazásához!
Győr történelmi belvárosának határán, a Széchenyi-híd szomszédságában nőtt ki a földből a keretes beépítésű épületegyüttes. A földszinti üzletsor felett hosszanti irányban 2 lakótömb, a telek északnyugati sarkán pedig irodaház funkciójú tömb kapott helyet. A tervezők a híddal párhuzamos, annak hátat fordító garzonépület javasoltak, amely a 14. számú főút felőli zaj zavaró hatását volt hivatott csökkenteni. A zárt, belső kertre néző lakások így válhattak védettebbé. Az épülettömegek közé ékelődő belső tér nyugalmát jól megtervezett, lépcsőzetes pihenő kert biztosítja, ahová mintegy 200 Leier szögtámfal elem került. Az intimitást erősítik a kilógó erkélyek helyetti loggiák. Az épület megjelenését a falfülkék és tömör homlokzati felületek váltakozása, sakktábla-szerű kialakítása határozza meg. Az erős vizuális elem mögött a környék történelmének megidézése állt. Az 1800-as évektől a város a Bécs-Győr-Budapest gabonaszállítási útvonal jelentős állomása volt, a Móricz Zsigmond rakpart pedig teljes egészében kikötőként működött. 1896-ot követően a Rába Magyar Vagon - és Gépgyár itt épült fel, így az épület homlokzati kialakítása a Mosoni Dunán szállított konténerek és az itt gyártott vasúti kocsik formai kialakítására utal.
A kereskedelmi és irodai homlokzatok felületére szálcement burkolat, a lakások előtti falakra nemesvakolat kerül, azzal is megkülönböztetve a két funkciót. A színes loggiák feltűnőek, fiatalos hangulatot keltenek.
Az épületegyüttes gyorsan nőtt ki a földből, sok más mellett a Leier előregyártott kéregfalainak és kéregfödémeinek köszönhetően.
„Amint szóba került az együttműködés lehetősége, gyárlátogatáson kaptunk betekintést a technológiába, amely már magában meggyőző volt. A beruházás új statikusának volt már gyakorlata a Leier elemek alkalmazásában, ez tovább erősített bennünket abban, hogy jó az irány. Végül a pinceszinttől, a falakon és födémeken át, az előregyártott lépcsőkig és speciális megoldásig kifejezetten sok helyre kerültek anyagok a Leier gyárából.”
Kezdjük legalul!
A mélygarázst a helyileg jellemző talajvíztől kellett megvédeni, amelyre a Leier által javasolt 35 cm vastag kéregfalak a kérgek között elhelyezett szigeteléssel alkalmas volt, a víznyomásnak is kellően ellenállónak bizonyultak.
Melyik beruházó nem örülne annak a hírnek, hogy a vékonyabb falaknak köszönhetően több hasznos, eladható terület keletkezik – így történt ebben az esetben is, és emellett a határidők betartásáért mindent lehetőséget kihasználnak.
Az akusztikailag is megfelelő, 25 cm vastag kéregfal 5, illetve 6 cm vastag kérgeibe már a gyárban bekerült a statikus által kért, igényre méretezett vasalás. A helyszínen a két kéregelem közé öntött betonnal gyorsan készültek a falak. A födémek építésére 5-7 cm vastag mesterpaneleket alkalmaztak, ahol statikus által méretezetten legyártott elemekből kiálló vasak együtt dolgoznak a rákerülő felbetonnal. Az akusztikailag elválasztott, előregyártott lépcsők méretpontosak és beemelés után azonnal terhelhetők voltak.
Az előregyártás ebben az esetben sem jelentett korlátokat, pedig sokan azt hiszik. A Leier gyárban készült 32 cm vastag üreges födémpalló például egy 10×10 méteres irodateret közbenső alátámasztás nélkül képes volt áthidalni.
Egyedi megoldás a lebegő hatású sarokdobozok kialakítása, amelyek talán minden más esetében biztosan monolit technológiával készültek volna. Ennek a lényege, hogy a sarokszituációban lévő „dobozok”, amelyek falai előregyártott kéregelemek, faltartóként működve kellően stabil szerkezetet alkotnak.
Az gyorsaságra és egyszerűségre jellemző, hogy az építkezésen dolgozó betanított munkások egyetlen brigádvezető irányításával végezték a munkát.
Az itt szerzett tapasztalatok, a gyorsaság, rugalmasság és gazdaságosság a tervezők és beruházók figyelmét más építkezések esetén is feltehetőleg ráirányítják majd az előregyártott betontermékekre.
Építész tervező: ZIP architects Kft. (Ruppert András, Pánovits Norbert, Juhász-Szigeti Zsófia, Méhes Orsolya, Köninger-Péter Zsuzsanna; Simon László)
Szakági tervezők: SDL Mérnökiroda Kft. (tartószerkezet); Petik Mérnöki Szolgáltató Kft. (mélyépítés); KMT Mérnökiroda Bt. (épületgépészet); Kurucz Gergő (tűzvédelem); Csalogány István (villamos tervezés); Penta–Kör Kft.(Vízi közműtervezés); Arcadiagarden Kft. (kerttervezés); Whiteboxvisual (látványtervezés)
Tervezés éve: 2017-2018, Építés éve: 2018-2019, Projekt mérete: nettó 17 277 m2
Utolsó módosítás időpontja: 2019-04-09 12:13:37
Cimkék: leier, cikk, 2019, rakpart, Győr; Beküldő: Nagy Ibolya
Megtekintések száma: 9220
Rövid link: https://mek.hu/index.php?id=45216