Katkics Tamás, Bács-Kiskun Megyei Építész Kamara elnökének kezdeményezését a MÉK elnökség tagjai megbeszélték, és a MÉK honlapon történő közzétételen túl a Lechner Tudásközpontnak is megküldik a levelet további együttgondolkodás céljából.
"Kamaránk tegnapi elnökségi ülésén határozatot hoztunk arról, hogy a Települési Arculati Kézikönyvek (TAK) összeállítása és bírálata során figyelemmel kell lennünk a települések területén álló, az országos infrastruktúra részét képező olyan építészeti emlékekre is, mint például a monarchia idején épült vasútállomások, illetve a Trianon utáni években épült Klebelsberg tanyasi népiskolák.
Azért indokolt ez a megkülönböztetett figyelem, mert bár ezek az épületek nyilvánvalóan egy-egy település építészeti arculatához kötődő – többnyire még leromlott állapotukban is pozitív kisugárzású - vizuális elemek, azonban gyakorta nem kapcsolódnak szervesen a településszövethez, hanem annak peremén, esetleg attól távolabb helyezkednek el. Éppen ezért tartani lehet attól, hogy külön figyelem felhívás nélkül ezek nem kerülnének be egységesen a TAK-ok készítésének és bírálatának rendszerébe. Már pedig most soha vissza nem térő alkalom kínálkozik arra, hogy ezekről a létesítményekről olyan átfogó országos látlelet készüljön, ami a későbbiekben az értékmentés alapjául szolgálhat. A Bács-Kiskun Megyei Építész Kamara szorgalmazza tehát, hogy a TAK-ok készítése során kerüljön be az anyagba a települések vasútállomásainak, tanyasi népiskoláinak néhány fotóval és rövid szöveggel történő állapot felvétele is.
Szemlélető példaként a XIX. század második felében kiépült vasúthálózattal együtt példaértékűen egységes építészeti szemlélettel, utólag is fejleszthető modul rendszerű tervekkel megépült vasútállomások tömegére utalnék. Ezek a 100-140 éves épületek azonban mára többnyire a végromlás állapotába kerültek. Vagy az elhanyagoltság, vagy pedig a hozzá nem értő, szakbarbár „modernizáció” miatt. Jobbára megyebeli példákkal tudok élni, ami a helyzet súlyosságát illeti. Persze vannak azért jó példák is, mint például Felcsút, vagy Tápiószele, de még akár Enying is. Mindezt annak bizonyítására, hogy reménytelen helyzet nincs. Legvégül német példát hoznék fel, hogy ott mennyire másként állnak hozzá ugyanehhez a témához. Persze nyilván mások a lehetőségeik. Ott egy-egy állomás melletti tablón látható az épület története és az eredeti építési terv is. Hasonló a helyzet a népiskolák esetében is."
Utolsó módosítás időpontja: 2017-07-14 11:19:27
Cimkék: TAK, ajánlás;
Megtekintések száma: 13949
Rövid link: https://mek.hu/index.php?id=44188