KeresésKeresés
Keresés
Hu | En
Hu

En

Felújítás a föld alatt - M3 metróvonal rekonstrukció

Az M3 metróvonalat 1970-ben kezdték el építeni, a munka öt ütemben zajlott, a teljes vonalat – 20 állomással – 1990. decemberében adták át az utazóközönségnek. A „kék” metróvonal hossza 17,3 km és ezzel a Budapesti metróhálózat 40 százalékát teszi ki.

Az elmúlt évtizedek alatt a rendszeres és gondos karbantartás ellenére a beépített létesítmények, az infrastruktúra elhasználódott, az ott lévő gépek és eszközök az életciklusuk végén voltak, így halaszthatatlan volt az egész rendszer felújítása.

A felújítás óriási feladat volt, gyakran előfordult, hogy 2.700 fő is dolgozott egyidejűleg a munkaterületen.

Az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója három ütemben valósult meg. A korszerűsítés az északi szakasszal kezdődött 2017-ben, míg a második – déli - vonalszakasz felújítása 2019-ben indult.

A középső – a Lehel tér és Nagyvárad tér állomások között futó – szakasz rekonstrukciója 2020 és 2023 között zajlott.  A BKV Zrt. beruházásában megvalósított felújítás során a középső szakaszon az állomások a Swietelsky Építő Kft. kivitelezésében újultak meg, a vágányépítési és az alagúti munkákat pedig a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végezte.

A Mapei Kft. a középső szakasz munkálatai során két területen vett részt termékeivel és szakmai támogatásával:

  1. az utólagos szigetelésjavításhoz építéskémiai termékek biztosítása a Swietelsky Vasúttechnika Kft. részére
  2. az állomások megújításához hidegburkolati termékek biztosítása a Wayet Service Kft. részére

Utólagos szigetelésjavítás injektálással

Az M3-as metró felújítása során kiemelt fontosságú volt az alagútba beszivárgó víz mennyiségének csökkentése, illetve annak megfelelő, irányított elvezetése.

Maga a középső szakasz, ami a Nagyvárad tértől a Lehel térig terjed, hagyományos kör szelvényű alagút, mely részben beton, részben öntöttvas tübbing elemekből került megvalósításra.

Nem porszáraz technológiával épült, hanem folyamatos vízbeszivárgás jellemzi, változóan a vízviszonyoktól, a mélységtől és az egyéb kivitelezési körülményektől függően. Ezen a szakaszon fontos kivitelezési feladat volt, hogy azokon a helyeken, ahol a pályát, a vasúti járművet, az elektromos hálózatot biztosító berendezéseket veszélyezteti a vízbeszivárgás, ott ez megszűnjön, továbbá ezzel párhuzamosan a lokális pontszerű erőteljesebb beszivárgásokat is meg kellett szüntetni.

Mivel a változatos talajviszonyok és az eltérő szerkezetek miatt az alagút nem egyformán viselkedik, a mozgások eltérőek, elsősorban a rugalmasságot kellett növelni. Ezt a szakemberek gélekkel érték el, de több helyen - a nem állandó vizesedés miatt - speciálisabb összetételre volt szükség, így három, illetve négy komponensű gélekkel dolgoztak.

A mintegy 8 hónapig tartó kezdeti időszak során alakultak ki a hatékonynak bizonyuló technológiák, de később is többször is kellett finomítani, illetve a szakaszok egyedi adottságaihoz igazítani az eljárásokat.

Mára elmondható, hogy a lehetőségekhez képest sikerült kiszorítani, kezelhetővé tenni az érkező vizeket.

A nagy időráfordítással járó szigetelésfelújítási munkálatok a középső szakasz alagúti szerkezetében Mapei termékekkel készültek.

A szigetelésjavításhoz felhasznált Mapei termékek

A projekt során 148 tonna MAPEGEL UTT System került felhasználásra, ez egy hidrofil gél, amelyet fátyol- vagy háttérinjektálásra szoktak használni. Alacsony viszkozitásának köszönhetően a Mapegel UTT System képes behatolni a mikropórusokba és kis repedésekbe, ezáltal tökéletesen eltömíti azokat. A Mapegel UTT System megkötése után nagy rugalmasságú, vízzáró és magas kémiai ellenálló képességű a szerves és szervetlen folyadékokkal szemben.

Ezenkívül az intenzív vízbeszivárgásnak kitett részeknél a Resfoam 1KM habgyantát injektáltak a kivitelezők a szerkezetbe. Ez egy olyan anyag, amely képes megfogni a vizet, amint érintkezik azzal, ezzel megszüntetve a szivárgást. Erre az anyagra még utólagosan ráinjektálják a Foamjet 260 LV rugalmas poliuretángyantát, ezzel tették teljesen vízzáróvá az alagút szerkezetét. A kétféle termékből összesen 10 tonnát építettek be a szakemberek a projekthelyszínen.

Az Adesilex PG1 kétkomponensű, állékony, epoxigyanta bázisú ragasztót az injektálást megelőzően az injektálócsonkok rögzítéséhez használták, összesen 1,3 tonna mennyiségben.

A munkák során segítséget nyújtott még a nagyon gyors kötésű és gyorsszáradású hidraulikus kötőanyag, a LAMPOSILEX, melyből 0,7 tonnát építettek be.

Ez a termék nagyobb nyomású vízbetörések eltömítésére használható az M3-as metróvonalhoz hasonló típusú alagutakban, aluljárókban, valamint alkalmas betonból készült vízügyi építmények hézagainak merev, vízhatlan tömítésére is.

A mennyiségek számokban

  • Több mint 4 600 hibahely
  • Vonal menti injektálás 7 322 m
  • Felületinjektálás: 3 760 m2
  • MAPEGEL UTT System – 148 tonna
  • Resfoam 1KM és Foamjet 260LV – 10 tonna
  • Adesilex PG1– 1,3 tonna
  • Lamposilex – 0,7 tonna

A Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Mapei munkatársai között a munka során folyamatos volt a szakértői konzultáció, különösen az első évben, amíg közösen kidolgozták, hogy a különböző szigetelési problémákra milyen anyag, milyen mennyiségben és milyen összetételben történő felhasználása a legjobb megoldás, még az olasz Mapei gyárból is érkezett technológus, amikor finomhangolásra volt szükség.

A Mapei kollégái folyamatosan nyomon követték a több éves felújítási projektet, ami nagy segítséget jelentett a kivitelezőnek.

Hidegburkolás az állomásokon

A hideburkolást végző kivitelező Wayet Service Kft. a középső szakasz mind a 9 állomásán végzett hidegburkolási feladatokat. A munka során mozaikburkolás, üzemhelyiségek burkolása és egyedi burkolás is történt.

A Wayet Service Kft. a projekthelyszínen alapozáshoz Primer G terméket használt, a vízszigeteléshez az Mapelastic AquaDefense-t alkalmazta, és hajlaterősítő szalagokat helyezett a szükséges részekre.

Az aljzatkiegyenlítések jelentettek komolyabb kihívást, hiszen nagyon sok helyen nem volt lehetőség esztrichezni, ezért vastagabb anyagokat használtak, így esett a választás a Planitop Fast 330 termékre. A burkolatok rögzítésénél pedig mindenhol Keraflex Extra S1-es ragasztót használtak a szakemberek.

A Wayet Service Kft. Mapei termékekkel már korábban is nagyon sok kivitelezést végzett, választásuk oka a minőség termékek mellett a jó kiszolgálás és a készséges szaktanácsadás.

A Mapei Kft. számára nagy büszkeséget jelentett, hogy részt vállalhatott az M3-as metróvonal felújításában – amely nagy jelentőséggel bír Budapest életének közösségi közlekedésében -, és a termékek szállításán kívül szakmai tudásával is segíthette a projektben résztvevő cégeket.

Nézze meg a projektről készült videónkat is!

A felhasznált képi anyagok forrásai:

  • BKV Zrt. – munkaközi fotók és videók
  • Swietelsky Vasúttechnika Kft. – Magyar Építők –fotók és videók a felújított állomásokról
  • FORTEPAN / UVATERV, Magyar Rendőr, Gábor Viktor – régi fotók
  • Mapei Kft. / Soós Tibor – helyszíni fotók és videórészletek az Arany János utcai állomásról


Létrehozás időpontja: 2023-08-01 13:02:52
Utolsó módosítás időpontja: 2023-08-01 14:49:41
Cimkék: mapei, felújítás, metró, m3; Beküldő: Nagy Ibolya
Megtekintések száma: 1435; Információ: Támogatott tartalom
Rövid link: https://mek.hu/index.php?id=47630