Újabb mérföldkőhöz ért a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt, nyílt nemzetközi tervpályázat: kialakult a végleges mezőny!
Minden verseny rangját a mezőny adja. De a legjobbak csak a legkomolyabb versenyeken indulnak el. A Nyugati-tervpályázat ilyen verseny lett: Budapesten most igazi világsztárok terveznek. Mutatjuk!
Szándékunk szerint a következő években a Nyugati pályaudvar és a környezete teljesen megújul. A föld alatt vasúti mélyállomás épül, ami a felszínen megmaradó vágányokkal együtt sokkal több utast és vonatot tud majd fogadni, gyorsabban és kényelmesebben – így megkönnyíti a mindennapi életet.
Új közösségi tér lesz a műemléki Eiffel-csarnok és a Nyugati tér is átalakul: bezöldül és megszűnik a szocialista tájseb, a térbe belerondító autópálya, a Nyugati-felüljáró. A belváros szívében – a vágányok és az állomás föld alá helyezése miatt – 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadul fel használatra!
A helyén egy új városrész születik: középületekkel, minőségi közterületekkel, vadonatúj közparkkal, zöldfolyosóval a Nagykörúttól egészen a Városligetig. Ahogy ezt Vitézy Dáviddal, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójával és Homolya Róberttel, a MÁV elnök-vezérigazgatójával októberben a Nyugati pályaudvaron bejelentettük: https://bit.ly/3oVBRMG
Akkor indult a kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatunk. Együttműködésben Budapest, a Belváros, Terézváros és Angyalföld - Újlipótváros polgármestereivel: személyesen kértem őket, hogy városvezetőket, főépítészeiket szavazó, teljes jogú zsűritagként delegálják a döntéshozó szakmai zsűribe, aminek elnöke lehetek! Köszönöm, hogy elfogadták a javaslatot és részt vesznek a munkában.
Bíztunk benne, hogy a Nyugati fejlesztése - ahogy 1874-ben – most is felkelti a világ legjobbjainak a figyelmét. De a hatalmas érdeklődés minden várakozásunkat felülmúlta: 4 kontinensről 36, köztük több világhírű, komoly nemzetközi tapasztalattal rendelkező építésziroda és mérnöki konzorcium jelentkezett. Az építészcsapatokban dolgozó építészek több, mint 50 különböző nemzet polgárai. Az irodák többsége az elmúlt 15-20 évben részt vett Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújításában: Bécsben, Amszterdamban, Zürichben, Rotterdamban és Londonban.
Objektív és átlátható szakmai rangsorolás alapján, amit a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ végzett Vitézy Dávid vezetésével – akivel a zsűri alelnökeként együtt tervezzük a teljes pályázatot –, most tizenkét építészcsapatot választottunk ki a harminchatból.
A tervpályázat második fordulójában ők készíthetik el a Nyugati pályaudvar és a környezetének megújítására vonatkozó terveket. 12 olyan csapatot, akik a korábbi munkáik során már bizonyítottak, és komoly tapasztalattal rendelkeznek nagypályaudvarok világszínvonalú megújításában.
Tudjuk, mert tapasztalat: a legjobbak mindig csak a legkomolyabb versenyben állnak rajthoz! Márpedig a második fordulóba jutott 12 építészcsapat között a világ legjobbjait is köszönthetjük. Ez is azt bizonyítja, hogy a Nyugati-tervpályázat vonzó, izgalmas, hiteles.
Vonzó, mert Budapest izgalmas világváros Európa szívében, és mert a feladat egy igazi kreatív szakmai kihívás az építész- és vasúttervezőknek, mérnököknek. Száz évben jó, ha egyszer adódik lehetőség újra álmodni egy európai főváros főpályaudvarát, ilyen léptékben megújítani és újra tervezni egy egész történeti városrészt.
És mivel a starthoz álló magyar és nemzetközi szereplők olyan profizmussal, alapossággal, előkészítettséggel, transzparenciával és komoly, elfogulatlan zsűrivel találkoznak, amelyet New Yorkban, Madridban, Tokióban és Sydneyben is kapnának, a pályázat hiteles. A pályázók látják: a kiíró komolyan gondolja, érdemes belevágni. A mezőny hitelesíti az elmúlt egy év előkészítő munkáját, amit Vitézy Dáviddal közösen irányítottunk.
12 Építészcsapat, köztük a Világ legelismertebbjei
A legjobb 12 csapat 4 kontinensen és több, mint 25 országban tervezett megépült nagypályaudvarokat. Japán, brit, francia, holland, magyar, spanyol, svéd, olasz és osztrák tervezőirodák jutottak be a második fordulóba.
Tizenkét olyan építész-mérnökcsapat, amelyek olyan nagy, történelmi pályaudvarok megújításában vettek részt, mint a londoni King’s Cross vagy a párizsi Gare de Lyon. Vagy olyan modern és forgalmasak megépítésében, mint a Bécsi főpályaudvar vagy naponta több millió utast kiszolgáló tokiói Takenawa állomás.
A vasútállomások köré többször egész városrészeket is terveztek. Ez a tudás pedig a Nyugati pályaudvar és környezetének megújításakor is kifejezetten hasznos. Hiszen egyszerre kell a parképítéshez, zöldfolyosóhoz, a városi terek, középületek, lakóingatlanok tervezéséhez és magához a vasúthoz is érteni.
Külön öröm, hogy külföldi irodákkal összeállva 5 magyar iroda is bejutott a második fordulóba! Többségük a helyismeret mellett műemléki épületek megújításában is komoly tapasztalattal rendelkezik.
Kötelességünk az együttműködés!
Minden városépítő feladatnál a budapestiek érdekében szorosan együttműködünk az érintett szereplőkkel. Még akkor is, ha eltérő politikai oldalhoz tartozunk! A pályázatokat elbíráló zsűri elnökeként ezért e szempontok szerint kértem fel a testület tagjait. Egy igazán színes zsűri állt össze, garancia arra, hogy a budapestieket leginkább szolgáló döntés szülessen!
Vitézy Dávid, kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója alelnökként segíti a munkámat.
És felkértem Karácsony Gergely főpolgármestert és a három érintett kerület polgármestereit:
Tóth József XIII. kerületi szocialista polgármestert,
Soproni Tamás VI. kerületi momentumos polgármestert és
Szentgyörgyvölgyi Péter V. kerületi kormánypárti polgármestert is, hogy alpolgármestereik vagy főépítészeik teljes jogú, szavazati joggal bíró zsűritagként vegyenek részt a munkában.
Természetesen az érintett szakmai szervezetek: a Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara is részt vesznek a bírálóbizottság munkájában. A bírálóbizottság is nemzetközi: a brit és a cseh vasút állomásainak fejlesztéseiért felelős vezetőket is felkértük, vegyenek részt és szakértelmükkel, tapasztalatukkal segítsék a munkánkat.
Lássuk, hogy mely építészcsapatoktól várjuk a terveket!
Benthem Crouwel Architects (Hollandia)
A holland irodához köthető a Rotterdam Centraal pályaudvar, ahol naponta 170 ezer utas fordul meg. Nemcsak a vasúti forgalmat szolgálja ki, fontos helyi közlekedési csomópont is! Valamint a Hágai pályaudvar, ahol különleges megoldással az első emeletén vezették át a villamost. Nemrég Brnoban nyertek nemzetközi tervpályázaton, ők tervezik a cseh nagyváros új főpályaudvarát.
Grimshaw Architects (Nagy-Britannia)
A brit Grimshawnak köszönhetően újult meg a London Bridge pályaudvar, amely évente 90 millió utast szolgál ki. Külön érdekesség, ahogyan a régi árkádsort beillesztették az új épületbe. Az iroda munkáját dicséri Melbourne, New York, Los Angeles, Amszterdam, Doha számos új állomása, és tervezőként dolgoznak a rövidesen megnyíló londoni Crossrail állomásain is.
Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia)+ Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország)
A magyar tagok, a Finta József nevével fémjelzett építészcsapattal már több évtizede aktív tervezői Budapestnek, nekik köszönhető a WestEnd City Center, nemrég a Hungexpo, Budapest új konferenciaközpontjának megújításán dolgoztunk együtt! De ők a magyar társépítészei az épülő Mol-toronynak is.
A nemzetközi irodák már több komoly közlekedési csomópontot terveztek. A világhírű Zaha Hadid iroda keze alól került ki a balti államokat összekötő Rail Baltica több nagy vasútállomása, a prágai Masaryk pályaudvar fejlesztése és számos nagy, nemzetközi repülőtér is.
A Buro Happold a világ egyik vezető mérnök cége: az új budapesti Galvani híd és a Közlekedési Múzeum tervezésén is dolgozik.
Sweco Architects (Svédország) + Gateways (Hollandia)
A svéd Sweco munkája Malmö központi pályaudvarának bővítése, az ide épített új vasúti alagút révén naponta 46 ezer ember használja ezt az állomást. Az alagúthoz új felvételi épület is készült, és az egész környék átépült. A holland Gateways pedig az amszterdami észak–déli metróvonal mentén tervezett lakó- és irodaépületet, működött közre az új állomások kiépítésében.
AREP Group Architectes (Franciaország)
Az AREP Arhitects tervei alapján újult meg számos nagy francia vasútállomás: a 19. századi párizsi Gare de Lyon, amely napi 670 ezer utast szolgál ki. Hatalmas embertömeg, komoly történelmi múlt. Megújult a műemléképület, ahová új funkciók is költöztek. A munka végére egy többszintes, teljesen akadálymentes, kényelmes vasútállomás jött létre. Az üvegtetőnek köszönhetően pedig a napfény is eljut a felső peronokra. Számos francia, olasz, kínai pályaudvar is a munkájukat dicséri.
Ove Arup & Partners International (Nagy-Britannia)
A bit iroda eddig 16 ezer tervezővel és szakértővel dolgozott együtt nagy vasúti pályaudvarok megújításán és ikonikus épületek tervezésén. Szakértelmükről és kreativitásukról elég csak annyit mondani, hogy nekik köszönhető az Operaház felépítése Sydneyben, és a londoni St. Pancras állomás megújítása is.
Plant - Atelier Peterkis (Magyarország)+ Hawkins Brown Architects (Nagy-Britannia)
A két iroda a műemlékvédelem és a kötöttpályás közlekedés szakértelmének fúziója. A Kis Péter nevével fémjelzett magyar Plant iroda itthon számos építészeti munkáról ismert. Míg a brit Hawkins Brown több vasúti állomást tervezett, például a Crossrail új állomását Londonban, a Tottenham Court Roadnál.
Albert Wimmer (Ausztria)
Az osztrák Albert Wimmer egyik legjelentősebb munkája az új bécsi, átmenő főpályaudvar, amely naponta 145 ezer utast fogad. A különleges tetőszerkezetnek köszönhetően több emelet mélyre is behatol a természetes fény. Egy összetett fejlesztés: bevásárlóközpont és parkolóház is kapcsolódik hozzá. Az iroda a pályaudvar környezetét is rendezte, barnamezős területen jelentős ingatlanfejlesztést valósított meg.
KKAA Kengo Kuma & Associates (Japán) + M-Teampannon (Magyarország)
A magyar M-Teampannonnak köszönhető több hazai egyetem, oktatási és lakóépület tervezése. A XII. kerületben MOM Park lakóépületegyüttes és a MOM kulturális központ. És olyan jelentős kulturális fejlesztésekben is részt vesz más külföldi irodák partnereként, mint a rövidesen megnyíló Magyar Zene Háza és a Közlekedési Múzeum új budapesti főépületének tervezése.
A japán Kengo Kumának a műemléki épületek felújításában és a kötöttpályás közlekedésfejlesztésben van komoly tapasztalata. Ők tervezték a naponta több millió utast kiszolgáló tokiói Takenawa Gateway állomást, de Párizs egyik ikonikus új állomásán is dolgoznak.
John McAslan + Partners (Nagy-Britannia)
A brit iroda legjelentősebb munkája a King's Cross pályaudvar Londonban, ahol naponta 150 ezer utas fordul meg, a történelmi csarnok és a köztér integrációja a Nyugati számára is jó példa lehet. Az állomás különlegessége az egyedi tető, amely a metrót és a vasútállomást köti össze. Sydney új főpályaudvarán is dolgoznak, mely szintén a régi és az integráns egységét alkotja.
Foster + Partners (Nagy-Britannia)
A brit iroda tervezte sok más híres munkája mellett a szaúdi Haramain nagysebességű vasút nemrég megépült új állomásait, London ikonikus gyaloghídját, a Millennium hidat és az Apple ikonikus márkaboltjait világszerte. Magyar partnerükkel közösen pedig Budapesten a Mol új irodaházát is.
Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanyolország) + Szántó és Mikó (Magyarország)
A Cruz y Ortiz spanyol irodának köszönhető a svájci SBB Bázel állomás bővítése és megújítása. Mindezt úgy végezték el, hogy közben végig zavartalanul működött a vasútforgalom. Számos nagysebességű vasúti pályaudvar tervezésén is dolgoztak, ezek közül a legismertebb Spanyolországban, a Sevilla Santa Justa.
Gratulálok a tervpályázat második fordulójába jutott építészirodáknak! Indulhat a tervezőmunka!
A pályázatok beadási határideje: 2022. március 1.
Eredményhirdetés: 2022 tavaszán.
forrás: https://www.facebook.com/furjesbalazsbp
Utolsó módosítás időpontja: 2021-11-28 10:09:04
Cimkék: nyugati, pályaudvar, bővítése, tervpályázat, hirdetmény,; Beküldő: Ulrich Tamás
Megtekintések száma: 6579
Rövid link: https://mek.hu/index.php?id=46801